07 اسفند 1398
En | 

سؤالات متداول

 برای اطلاع از نوع کاربری زمین باید به شهرداری منطقه مربوطه مراجه نمایید.

در صورتی که زمین شما در داخل محدوده شهر واقع شده است باید به شهرداری مربوطه مراجعه نمایید تا در صورت قابل توجیه بودن درخواست شهرداری مدارک را تکمیل و به این اداره کل جهت طرح در کمیسیون ارسال نماید.

 جهت اطلاع از زمان برگزاری جلسات باید به شهرداری مراجه شود و صورتجلسات کمیسیون ماده 5 به همراه مصوبات هر یک از جلسات در سایت اینترنتی این اداره کل در دسترس شهروندان محترم قرار داده شده است.

 با مراجعه حضوری به ساختمان شماره دو  اداره کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان، اداره عمران و بهسازی شهری می توانید از وضعیت قرارگیری منازل مسکونی در محدوده معین بافت فرسوده مطلع شوید.

 زیرا بخش وسیعی از زیرساختها وتاسیسات واقع در محدوده مذکور فرسوده وقدیمی می باشد و هنگام وقوع زلزله و یا حوادث غیرمترقبه مانند آتش سوزی، بیشترین آسیب به این مناطق وارد می شود و امکان امدادرسانی و عملیات نجات نیز به سختی صورت می پذیرد لذا نوسازی و بهسازی بافتهای فرسوده علاوه بر زیبایی معابر و مناظر شهری، فرصت مناسبی برای باز گشائی معابر و تجدید زیر ساختها می باشد.

بله، امکانات دریافت تسهیلات جهت نوسازی منازل واقع در بافت های فرسوده مهیا شده است. با ارائه سند مالکیت واحد مسکونی فرسوده و کسب پروانه ساختمانی به یکی از بانک های عامل می توانید نسبت به دریافت تسهیلات مذکور اقدام نمایید.

 

 طرح جامع، برنامه ای است که به صورت راهنما عمل می کند و خط مشی کلی سیاست های توسعه شهری را تعیین می کند. در نقشه های طرح جامع – که معمولا در مقیاس ۱:۱۰۰۰۰ و ۱:۵۰۰۰ تهیه می شود – محل استقرار و توزیع کاربری های شهری عمده (مثل کاربری های آموزشی، بهداشتی و فضای سبز)، تراکم های جمعیتی، حدود حریم ها و محدوده های شهری (موجود و پیشنهادی) و مسیر توسعه آینده شهر، توسط علایم و رنگ ها نشان داده می شوند.

 

 طرح تفصیلی جزئیاتی را شامل می شود که طرح جامع به آن ها به صورت کلی پرداخته است.
مطالعات تهیه طرح تفصیلی، متعاقب طرح جامع صورت می پذیرد و در حقیقت، تنظیم برنامه های مفصل و اقدامات جزئی و دقیق در مناطق و محلات شهری و همچنین طراحی آن ها را به عهده دارد. علاوه بر این، تکلیف تمامی قطعات زمین را به لحاظ کاربری، تراکم ساختمانی و گذربندی مشخص می کند و به عنوان یک سند در دستور کار شهرداری قرار می گیرد. 

بررسی و تصویب طرح های تفصیلی به عهده کمیسیون ماده ۵ هر استان است و در صورت مغایرت طرح تفصیلی با طرح جامع، مرجع نهایی تصویب، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران خواهد بود.

طرح جامع، برنامه ای است که به صورت راهنما عمل می کند و خط مشی کلی سیاست های توسعه شهری را تعیین می کند. در نقشه های طرح جامع – که معمولا در مقیاس ۱:۱۰۰۰۰ و ۱:۵۰۰۰ تهیه می شود – محل استقرار و توزیع کاربری های شهری عمده (مثل کاربری های آموزشی، بهداشتی و فضای سبز)، تراکم های جمعیتی، حدود حریم ها و محدوده های شهری (موجود و پیشنهادی) و مسیر توسعه آینده شهر، توسط علایم و رنگ ها نشان داده می شوند.

 

 طرح تفصیلی جزئیاتی را شامل می شود که طرح جامع به آن ها به صورت کلی پرداخته است.
مطالعات تهیه طرح تفصیلی، متعاقب طرح جامع صورت می پذیرد و در حقیقت، تنظیم برنامه های مفصل و اقدامات جزئی و دقیق در مناطق و محلات شهری و همچنین طراحی آن ها را به عهده دارد. علاوه بر این، تکلیف تمامی قطعات زمین را به لحاظ کاربری، تراکم ساختمانی و گذربندی مشخص می کند و به عنوان یک سند در دستور کار شهرداری قرار می گیرد. 

بررسی و تصویب طرح های تفصیلی به عهده کمیسیون ماده ۵ هر استان است و در صورت مغایرت طرح تفصیلی با طرح جامع، مرجع نهایی تصویب، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران خواهد بود.

در ابتدا باید به اداره راه و شهرسازی شهرستان مربوطه مراجعه نمایید. اداره مربوطه، موضوع درخواست شما را بررسی می کند ، چنانچه ارزیابی ملک شما بر عهده اداره کل راه و شهرسازی استان گیلان باشد ، طی نامه ای از مهندسین مشاور اداره کل، درخواست صدور پلان و نقشه ارزیابی ملک مورد نظر را می نماید.

پس از دریافت پلان با تمام مشخصات موردنظر به همراه نامه ای از اداره راه شهرستان ، به واحد ارزیابی اداره کل راه و شهرسازی مراجعه کرده و این واحد با توجه به نوع مالکیت شما فرم تهیه مدارک جهت تشکیل پرونده را ارائه خواهد داد. 

 GPS : موقعیت دقیق ملک بر اساس موقعیت ماهواره ای.

کیلومتراژ : نقطه اول و آخر ملک بر اساس نقشه راهسازی.

مساحت : مساحت دقیق ملک که موردنیاز راهسازی می باشد.

اعیانی : تعداد هرگونه اعیانی مانند چاه، ساختمان، زمین زیر کشت، درخت که در ملک قرار دارند.

– مراجعه به دبیرخانه اداره کل راه و شهرسازی استان و ارائه درخواست

– ثبت درخواست و دریافت شماره نامه جهت پیگیری های بعدی
– اخذ پاسخ مکاتبه از اداره ایمنی و حریم راهها
– مراجعه به اداره حمل و نقل و پایانه های استان و عقد قرارداد جهت نصب تابلو

– مراجعه به اداره ایمنی و حریم راهها و دریافت برگه تعهد نامه
– تکمیل و ارائه تعهدنامه
– ارائه نقشه محل مورد نظر
– دریافت نامه مربوطه از اداره ایمنی و حریم راهها
– واریز وجه تعیین شده و دریافت تائیدیه فیش واریزی از ذیحسابی
– مراجعه به معاون راهداری و دریافت تصویب نهایی مجوز

حريم راه عبارت است از كل اراضی واقع بين محور راه و تا حدودی مشخص (برای هر راه) طبق مقررات و ضوابط و قوانين موضوعی مملكتی تملك و برای جاده سازی و بهسازی آن در آينده و ساير موارد ايمنی مورد استفاده قرار می گيرد. 

اگر جاده در داخل شهر قرار گرفته باشد از طريق شهرداری منطقه مربوطه پيگيری می گردد و در صورت قرار گرفتن جاده در خارج از محدوده شهر ، جاده ها در حوزه وظايف اداره كل راه وشهرسازی می باشد.